Geen producten (0)
Geen producten (0)
 

ES31032G

€ 279,00 (inclusief btw 21%)
Op voorraad - Levertijd 1-5 werkdagen na betaling
Omschrijving

ESU 31032 Elektrische locomotief BR 151-070 verkeersrood. Gebruikt zo goed als nieuw.

Dankzij de nieuwe DC/AC universele elektronica kan de locomotief op elk moment worden omgebouwd van tweedraads bedrijf naar driedraads bedrijf door eenvoudig in de middelste geleider te klikken. Andersom werkt deze techniek natuurlijk ook.
Er is geen verder werk nodig.

Gegevens over het model van de serie 151 DB

  • Behuizing en chassis van metaal.
  • Kleine onderdelen van messing en kunststof die apart zijn bevestigd
  • Messing treden
  • Vrijstaande handgrepen
  • Opengewerkte dakventilatieroosters
  • Veerbelaste buffers
  • Gemotoriseerd heffen en neerlaten van de stroomafnemers
  • Poortgeleide koppelingsas standaardas volgens NEM 362
  • 5-polige schuin gegroefde krachtige motor met geluidsgeoptimaliseerde collector en twee vliegwielen
  • 4 assen aangedreven door cardan en wormwiel
  • Schakelen tussen twee- en driedraads werking door de molen aan te sluiten of de stekker uit het stopcontact te halen
  • Koplampverlichting, cabineverlichting, cabineverlichting met onderhoudsvrije warmwitte LED's
  • Aansturing door ESU-LokSound decoder
  • Schakelaar- en curvesensoren
  • "PowerPack" opbergcondensatorvoor ononderbroken stroomvoorziening
  • Lengte over buffers 224 mm


Digitale functies ESU 31032 BR 151:

  • Gedigitaliseerde originele rijgeluiden van een 151
  • Bugel
  • Omhoog en omlaag brengen van de stroomafnemers
  • Richtingsafhankelijke lichtverandering
  • Treinspits- en sluitsein uitschakelbaar
  • Manoeuvreren verlichting
  • Verlichting van cabine, bestuurdersbureau en machinekamer
  • Simulatie van vonken bij scherp remmen
  • Vonken bij het inschakelen van de hoofdschakelaar
  • Schakelbare geluiden bij het rijden over wissels en het nemen van bochten


Analoge functies:

  • Gedigitaliseerde originele rijgeluiden van een 151
  • Richtingsafhankelijke lichtverandering


Omvang van de levering:

  • Locomotief in representatieve verpakking
  • Uitgebreid onderdelenpakket
    met antislipbanden en kleine reserveonderdelen (ruitenwissers, opstappen, buffers, enz.)
  • Skislijper voor de bediening van de middengeleider
  • 2 vervangbare assen zonder antislipbanden voor driedraads gebruik
  • Uitgebreide documentatie met prototype-informatie


Het rolmodel

      Aan het einde van de jaren 1960 realiseerde de Deutsche Bundesbahn (DB) zich dat de noodzakelijke versnelling van het zware vrachtverkeer niet mogelijk was met de bestaande elektrische locomotiefontwerpen. De vierassige 140 was te zwak in het hogere snelheidsbereik, de krachtigere 150 te langzaam met 100 km/u. De modernste DB-technologie was in die tijd te vinden in de multisysteemlocomotieven van de series 181/184 en de sneltrein Star 103. Op basis van de beproefde standaard elektrische locomotieffamilie stelde Krupp een zeer elegante zesassige motor samen die krachtiger was dan elke snellere en snellere Duitse elektrische locomotief. Op het dak bevonden zich stroomafnemers van het type DBS 54. Met de slanke draaistellen die zijn afgeleid van die van de 103 en de harmonieus geproportioneerde carrosserie met de grote machinekamerramen, slaat de 151 vandaag de dag stilistisch nog steeds een zeer goed figuur. In 1972 ontving de DB 151.001, de eerste van de laatste 170 motoren. Uiterlijk verschilde het eerste kind enigszins van zijn zussen. Uitgesproken kinderziektes, zoals ze vaak hebben met de nieuwe ontwerpen van vandaag, waren niet te betreuren bij de 151. Hoewel geprojecteerd als een goederenlocomotief, waren alle locomotieven uitgerust met een push-pull treinbesturingssysteem naast de dubbele tractiecontrole. De locomotieven die aan de spoorwegdepots van Neurenberg en Hagen-Eckesey waren toegewezen, namen goederentreinen van 3000 ton aan de haak, evenals lokale treinen bestaande uit vier ombouwwagens. Op de Frankische Woudspoorweg reden jarenlang 151 treinen interzonaal verkeer. Het briljante acceleratievermogen maakte ze tot de eerste keuze op bergopwaartse routes, zelfs vóór D en later Interregio-treinen, en daarom waren dergelijke prestaties ook tot eind jaren 1990 te vinden in de dienstroosters. Uitgerust met automatische koppelingen vervoeren de zesassers sinds 1976 enorme ertstreinen van 5400 ton, bestaande uit 28 zesassige zelflossende wagons, bijvoorbeeld tussen Duisburg en de Dillinger Hütte in Saarland. Volgens plan kwam de 151 tot aan Wenen. Geen enkele andere DB-klasse kon zo royaal worden gebruikt, daarom waren de zesassers tot 1990 in heel Duitsland te zien, en na de hereniging ook in de nieuwe deelstaten. Vandaag is het niet meer zo goed rond 151. De locomotieven van de series 145, 152, 182 (Taurus) en 185, die werken met moderne draaifasentechnologie, belasten het spoor minder dan de zesassers, kunnen sneller rijden en doen qua trekkracht niet onder voor de 151 bij goede weersomstandigheden. Sinds 1990 concurreert ook de jongere DR-serie 155 (ex. BR 250) met de 151. Tot 2009 werden alleen locomotieven die schade hadden opgelopen buiten dienst gesteld, maar in 2010 trof het ook machines waarvan alleen de termijnen waren verstreken. Maar maak je geen zorgen, beste vrienden van de 151, er zijn ook locomotieven die in 2010 een algemene keuring hebben gekregen. Volgens deze theorie mag een locomotief acht jaar dienst doen.



Het model

      Om ervoor te zorgen dat u de H0-151 ook voor alle treinstellen vrij kunt gebruiken, hebben wij de locomotief voorzien van alle moderne functies. De krachtige vijfpolige ESU-motor brengt zijn vermogen over op vier assen via een wormwielkast. De middelste assen van beide draaistellen zijn geveerd en worden gebruikt om elektriciteit op te nemen. Dankzij het hoge gewicht van bijna 600 g en vier antislipbanden klauwt de locomotief letterlijk in de rails en trekt de Ertstrein met 28 rijtuigen, voor het vervoer waarvan in het origineel twee locomotieven nodig zijn, desnoods alleen via de H0-baan. Uiteraard is er een LokSound V4.0 decoder aan boord, die krachtige originele geluiden hoorbaar maakt en de verschillende lichtfuncties aanstuurt. Ook het piepende geluid in bochten bij lage snelheid en het rinkelen bij het rijden over wissels heeft de decoder onder controle. Afhankelijk van de versnellingsinstelling schakelen bijvoorbeeld de tractiemotor en de oliekoelerventilatoren automatisch in, in lijn met het prototype. Voor een optimale weergave van hoge en lage frequenties draagt de 151 een nieuwe ronde luidspreker van 28 mm met een impedantie van 4 ohm. Zoals gebruikelijk bij ESU begrijpt de decoder Motorola- en DCC-commando's. Omdat de decoder al RailComPlus® heeft geïmplementeerd, meldt de locomotief zich automatisch aan bij de met RailComPlus uitgeruste centrales. Aan de hand van de montage van de meegeleverde slijper kunt u beslissen of uw 151 op tweerail- of Märklin-middengeleiderrails moet staan. Gewoon de skislijper vastklikken of verwijderen - klaar! In een kwestie van seconden, zonder gereedschap, zonder solderen en zonder de locomotief te openen. Het model rijdt op alle gangbare tweestroomrails en op Märklin® C-rails of K-rails. Voor een intieme verbinding tussen de locomotief en de trein is een rug-aan-rug mechanisme met een as volgens NEM 362 geïnstalleerd. Dat de locomotief een metalen frame heeft, is zeker niet zo verwonderlijk. Ook de versnellingsbakkasten zijn van metaal. Om ervoor te zorgen dat u de locomotief onder controle heeft, heeft de 151 ook een metalen behuizing waarop u de juiste gegevens voor de betreffende locomotiefnummers kunt vinden. Het uitgebreide ontwerp van het dakoppervlak nodigt uit tot een wandeling voor het oog. Isolatoren met verschillende vormen, een hoofdschakelaar die uit meerdere onderdelen bestaat en afzonderlijk bevestigde loopvlakroosters nodigen uit tot verpozen. De stroomafnemers zijn via de vier isolatoren verbonden met de behuizing. Een hoogtepunt is het functiegestuurde heffen en dalen van de stroomafnemers: nieuw ontwikkelde servomotoren bewegen de stroomafnemer trouw aan het origineel en zonder storende stoterstangen. Het spreekt voor zich dat de beweging akoestisch wordt begeleid. Een wereldprimeur voor H0 grootschalige locomotieven is de reproductie van de rondvliegende vonken op de remblokken door meerdere LED's in het draaistelgebied bij sterke vertraging. Dit maakt het zware werk van de locomotief ook visueel duidelijk – een spektakel in het model en zeker niet alleen in het nachtbedrijf.





Let op

    : Dit product is geen speelgoed. Niet geschikt voor kinderen onder de 14 jaar. Kleine onderdelen die kunnen worden ingeslikt.

 

Ook interessant

€ 249,00
€ 27,16 € 31,95
€ 22,45 € 24,95

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.