Met de bus mee
Het streekvervoer in Nederland van toen naar nu
Deel: Van de Marne naar de Meuse in 1963
Aan tal van vervoertakken en vervoermiddelen zijn in Nederland boeken gewijd. Vergeleken met de andere vervoertakken en vervoermiddelen, zoals het spoorvervoer en de (spoor)trein, is het streekvervoer per bus in Nederland echter tamelijk onderbelicht gebleven, althans als vervoerstak. Dat is onterecht, zeker als men weet dat de Nederlandse Spoorwegen in 1963 nog slechts winst konden behalen dank zij hun dochterondernemingen in het streekvervoer.
In de economische ontwikkeling van het streekvervoer is 1963 een hoogtepunt, én - onmiskenbaar - een keerpunt. Tot en met 1963 steeg het aantal reizigers en werd er geheel op commerciële basis winst gemaakt, zij het bescheiden. Na dat jaar neemt het aantal reizigers af en ontstaan er verliezen. Al spoedig wordt de verliessituatie zodanig dat de vervoertak zonder overheidssteun en later -aanbestedingen niet langer zelfstandig kan voortbestaan.
Dit deel omvat een virtuele reis langs alle in 1963 bestaande ondernemingen in het streekvervoer en ook die in het stadsvervoer met één of meer ‘buitenlijnen'. En passant wordt daarbij tevens enige aandacht besteed aan de dertien ondernemingen die her en der louter lokaal (stads)vervoer verzorgen. Aldus passeren tijdens deze reis in totaal 120 ondernemingen de revue, reizend van de Groningse Marne met de ‘Marnedienst' naar de Meuse, de Maas net over de grens in Waals-België, met Meussen.
© 2024 www.dekoploper.nl - Powered by Shoppagina.nl